Higherlevel.nl - Innovatie en ondernemerschap

Home | Forum | Inloggen

Van VoF naar eenmanszaak, met behoud van personeel

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Arbeidrechtelijke onderwerpen
  Van VoF naar eenmanszaak, met behoud van personeel
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Van VoF naar eenmanszaak, met behoud van personeel (1883 keer gelezen)
Tamaradebruijn77
Junior

Re: Van VoF naar eenmanszaak, met behoud van personeel
« Tamaradebruijn77 Antwoord #15 Gepost op: 15 februari 2017, 20:18 »

@uw jurist
Geen verklaring arbeidsgeschiktheid voor bestaande werknemers, dat is uw conclusie. Het betrof destijds voor nieuwe werknemers, met bepaalde achtergrond, maar dat terzijde.
Ik geloof niet dat een werknemer overbelast kan raken als hij/zij maximaal 15 uur per week werkt.

@Easy does it
Motivatie, daarin heb je helemaal gelijk. Zoals ik ook al reeds aangaf geniet 1 van de personeelsleden een wwb uitkering, en ik wil niet generaliseren, maar zij vinden al vlug dat zij "gekort" worden op hun uitkering doordat zij arbeid verrichten. Al vele gesprekken heb ik met potentiële kandidaten gevoerd, waaruit blijkt dat mensen die langdurig een wwb uitkering ontvangen, niet gemotiveerd zijn om te gaan werken.  Fervente uitspraak blijft: "ja, hallo, dan moet ik nog gaan werken ook en ik houd het zelfde over qua inkomen, dat ben ik niet van plan." Wij bieden overigens alleen parttime contracten aan personeel, dus het ligt niet aan een slechte salariëring ;-)

Bovendien ben ik een aantal jaar werkzaam geweest in het kader "armoede bestrijding" in mijn gemeente en heb ik zulke opmerkingen al ontelbaar vaak gehoord. En nee, zulke sollicitanten worden niet uitgenodigd voor een vervolggesprek. Maar helaas verandert een situatie weleens, waardoor een goede kracht in een wwb situatie komt en zich zo'n houding gaat aanmeten...
UwJurist
UwJurist.nl
Super Senior

« UwJurist Antwoord #16 Gepost op: 16 februari 2017, 09:42 »

Quote : TamaradeB op 15 februari 2017, 20:18
@uw jurist Geen verklaring arbeidsgeschiktheid voor bestaande werknemers, dat is uw conclusie. Het betrof destijds voor nieuwe werknemers, met bepaalde achtergrond, maar dat terzijde.

Dat is niet correct weergegeven. U komt steeds met nieuwe informatie op een bepaalde suggestieve wijze.
Ik geloof niet dat een werknemer overbelast kan raken als hij/zij maximaal 15 uur per week werkt.

U komt zoals gezegd steeds met nieuwe informatie op een suggestieve wijze. Hoe moeten de forumleden dit weten? Wat iemand gelooft is verder niet relevant. Het is een feit dat ook werknemers met een klein dienstverband overbelast kunnen raken.

Vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht-Incasso
Ron van der Kolk
Interim Manager
Legend

« Ron van der Kolk Antwoord #17 Gepost op: 16 februari 2017, 10:40 »

De betreffende personen willen juist niet meer werken en zuchten al als er wel extra inzet nodig is...
(...)
(...)
ik wil niet generaliseren, maar zij vinden al vlug dat zij  (...)

Ik zou niet alleen arbeidsrechtelijk advies inwinnen, maar ook eens een personeelsadviseur of coach raadplegen hoe je op een positieve en persoonlijke manier kunt omgaan met (potentiële) medewerkers. Ik heb ook gewerkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt; dat jij zo te lezen vooral negatieve signalen oppikt, zegt mogelijk ook iets over hoe je er zelf in staat. Misschien zijn niet alle kandidaten gemotiveerd, maar (intrinsiek) motiveren is dan ook een van de belangrijkste taken van jou als leidinggevende.

Tamaradebruijn77
Junior

« Tamaradebruijn77 Antwoord #18 Gepost op: 16 februari 2017, 10:51 »

@Ron, die conclusie is getrokken doordat wij hebben meegewerkt aan een project om mensen die langdurig een uitkering genieten, een kans te geven op de arbeidsmarkt. Op die manier kunnen zij ervaring opdoen en weer deelnemen aan het maatschappelijke proces, helaas is dit project niet succesvol geweest. De eerste selectie deden wij overigens niet zelf, dat werd door hen gedaan. Ik begrijp jouw reactie hoor, maar in dit verhaal ligt het iets anders ;-)  Desalniettemin bedankt voor jouw feedback.

@uw jurist, de thread ging dan ook over een geheel ander onderwerp, de draai wijzigde zich telkens, maar ook dat is niet relevant. Graag wil ik het hierbij laten, u uw mening en ik de mijne graag. Bedankt voor de feedback.
Norbert Bakker
Verzekeringen & riskmanagement
Moderator

Re: Van VoF naar eenmanszaak, met behoud van personeel 1 reus
« Norbert Bakker Antwoord #19 Gepost op: 16 februari 2017, 14:36 »

Mod commentaar

• Vriendelijk verzoek aan iedereen om een beetje rekening te houden met betrekkelijk nieuwe leden. De toon in dit topic is te fel, op de persoon gericht én begint te lijken op een van de voorbeelden uit deze column
  • Een discussie hoort op het forum thuis en alleen daar. Het is dus ongepast om vraagsteller ook nog via PM en/of mail te benaderen om de discussie daar door te zetten

Entrepreneurs are Decision Makers, not Risk Takers
exhaeller
Legend

Re: Van VoF naar eenmanszaak, met behoud van personeel 1 reus
« exhaeller Antwoord #20 Gepost op: 16 februari 2017, 17:09 »

Quote : Norbert Bakker op 16 februari 2017, 14:36
De toon in dit topic is te fel (...)

Dat valt toch wel mee...?
Althans wanneer ik het lees dan.

Inderdaad, de ene "draait" een beetje en de ander is "behoorlijk direct". Maar persoonlijk vind ik dat men toch erg blij moet zijn met gerichte informatie door deskundigen, wanneer men met een vraagstuk zit.

Tenminste zou ik erg blij zijn wanneer ik helemaal gratis en voor niks deskundig advies kreeg over iets waar ik geen verstand van heb.
Overigens wordt daar door velen vaak weinig blijk van gegeven, is mijn ervaring.

Maar dat is slechts mijn mening natuurlijk.

Norbert Bakker
Verzekeringen & riskmanagement
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #21 Gepost op: 16 februari 2017, 20:14 »

Quote:
Dat valt toch wel mee...?
Althans wanneer ik het lees dan.

Voor een bestaand lid of ex-lid valt het wel mee, maar verplaats je aub ook in een kersvers lid dat de mores van dit forum nog niet kent.

Ik vind dat een nieuw lid niet direct moet afgeserveerd worden op vermeend "draaien". We hebben deze discussie over omgang met nieuwe leden al eerder en vaker gehad. Essentie van die discussie is dat we hebben afgesproken om nieuwe leden wat meer en wat langer voordeel van de twijfel te gunnen en niet direct af te serveren op het stukje bij beetje verstrekken van informatie, op een al dan niet "suggestieve" wijze.

Wie dit forum en de mores van dit forum als dit immers nog niet kent, zal niet direct geneigd zijn om direct alles open en bloot op tafel te leggen. Dat het beetje bij beetje verstrekken van informatie weerstand opwekt - zeker als er steeds een nieuw verhaal ontstaat - is bekend, maar daar moeten bestaande leden dan maar wat meer begrip en geduld voor hebben. Of wellicht het gewoon even uitleggen op een positieve opbouwende manier (wees volledig, wees concreet, vertel geen halve verhalen en vooral het waarom hiervan: meer, snellere en betere reacties) in plaats van achteraf af te katten

Voor wie de discussie nog niet kent of weer vergeten is: lees de column en het bijbehorende topic.

Overigens vind ik het 2e punt (ongewenst verder discussiëren per PM en mail) in dit geval veel storender. Daar hebben we een klacht over ontvangen.

Entrepreneurs are Decision Makers, not Risk Takers
exhaeller
Legend

« exhaeller Antwoord #22 Gepost op: 16 februari 2017, 20:45 »

Quote : Norbert Bakker op 16 februari 2017, 20:14
Overigens vind ik het 2e punt (ongewenst verder discussiëren per PM en mail) in dit geval veel storender. Daar hebben we een klacht over ontvangen.

Ja, dat fenomeen ken ik verder niet. Lijkt mij ook niks.

EDIT:
Kennelijk spelen hier allerlei emoties die mijn totaal ontgaan zijn.
Wat mij betreft: Einde verhaal!

Highio
Moderator

« Highio Antwoord #23 Gepost op: 16 februari 2017, 20:49 »

Werkgeverschap is misschien wel één van de lastigste facetten van ondernemerschap. Daarbij probeert ze haar ex-vennoot te helpen en wordt personeel in bedoeling aangehouden bij een opsplitsing van activiteiten. Dat klinkt in basis harstikke serieus en goed allemaal.  

Heel veel ondernemers zouden zich geen raad weten!

Groet,

Highio
Pagina's: 1 [2]  

Copyright Higherlevel.nl 2002-2017.