Higherlevel.nl - Innovatie en ondernemerschap

Home | Forum | Inloggen

risico's / aandachtspunten minderheidsaandeelhouder?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Contracten en aanverwante onderwerpen
  risico's / aandachtspunten minderheidsaandeelhouder?
Pagina's: 1 2 [3]
Auteur  Onderwerp: risico's / aandachtspunten minderheidsaandeelhouder? (1059 keer gelezen)
OndernemerNijmegen
Super Senior

Re: risico's / aandachtspunten minderheidsaandeelhouder?
« OndernemerNijmegen Antwoord #30 Gepost op: 17 februari 2017, 07:22 »

toch blijkt het weer niet altijd te zijn dat als er geen versterkte meerderheid is dat een 45% aandeelhouder verplicht verzekerd is.
Kwam net toevallig de volgende link tegen: http://www.cobertbv.nl/posts/dga-met-minderheidspakket-wel-of-niet-verzekerd6

Quote:
Wat heeft het Hof Den Bosch beslist?

Niet werknemer, maar ondernemer. In deze zaak bij het Hof Den Bosch
(LJN: BP0737) ging het om een bedrijf met een 45%- en een 55%-aandeelhouder. Volgens de rechter hadden de aandeelhouders de bedoeling om samen op basis van gelijkwaardigheid een onderneming te exploiteren (later hadden zij ook ieder 50% van de aandelen). De rechter besliste dan ook dat de 45%-aandeelhouder niet in loondienst, maar net als de 55%-aandeelhouder een ondernemer was. Het gaat bij de beoordeling van de verzekeringsplicht van een DGA dus steeds om de vraag of hij eerder een zelfstandige is of een werknemer.

maar evengoed ga ik bij aangaan overeenkomt wel een versterkte meerderheid verlangen.
Hoewel zijn potentiele partner dat volgens mij minder zag zitten.
OndernemerNijmegen
Super Senior

« OndernemerNijmegen Antwoord #31 Gepost op: 17 februari 2017, 07:25 »

Quote : Patrick Keizer op 16 februari 2017, 11:24
Ondertussen vraag ik me af hoeveel dozen met consumentenproducten zijn gevuld en aan hotels verkocht? Krijg een beetje het idee dat dat bedrijfsidee uit beeld is geraakt bij TS.

dat is wat andere discussie. vorig jaar December was niet de juiste maand daarvoor in elkgeval. en bedoeling is die activiteiten bij dit bedrijf onder te brengen.
Norbert Bakker
No risk, No fun
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #32 Gepost op: 17 februari 2017, 09:07 »

Quote : OndernemerNijmegen op 17 februari 2017, 07:22
toch blijkt het weer niet altijd te zijn dat als er geen versterkte meerderheid is dat een 45% aandeelhouder verplicht verzekerd is.

Dat klopt. In plaats van voor 16 Euro ex BTW de statuten - als je die toch moet laten passeren - uitbreiden met een artikel versterkte meerderheid, kun je er ook voor kiezen om achteraf - bij onenigheid of arbeidsongeschiktheid - een procedure voor het gerechtshof te starten.
Kosten: paar duizend euro voor het proces zelf en indien het hof wel sociale verzekeringsplicht vaststelt, ook nog max €84.000,- aan naheffing sociale verzekeringspremies en boetes.

Keuzes, altijd lastig   

Vragen over risicobeheer of verzekeringen? Neem gerust contact met me op
OndernemerNijmegen
Super Senior

« OndernemerNijmegen Antwoord #33 Gepost op: 17 februari 2017, 09:15 »

Quote : Norbert Bakker op 17 februari 2017, 09:07
Quote : OndernemerNijmegen op 17 februari 2017, 07:22

Dat klopt. In plaats van voor 16 Euro ex BTW de statuten - als je die toch moet laten passeren - uitbreiden met een artikel versterkte meerderheid, kun je er ook voor kiezen om achteraf - bij onenigheid of arbeidsongeschiktheid - een procedure voor het gerechtshof te starten.
Kosten: paar duizend euro voor het proces zelf en indien het hof wel sociale verzekeringsplicht vaststelt, ook nog max €84.000,- aan naheffing sociale verzekeringspremies en boetes.

Keuzes, altijd lastig   

wat mij betreft niet lastig nee, maar lastiger om iemand te overtuigen die eigenlijk minderheidsaandeelhouder gewoon wil kunnen ontslaan en door zijn accountant voorgelicht is over dat zo en zo geen sociale verzekering verplicht is.
Norbert Bakker
No risk, No fun
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #34 Gepost op: 17 februari 2017, 09:24 »

Quote : OndernemerNijmegen op 17 februari 2017, 09:15
wat mij betreft niet lastig nee, maar lastiger om iemand te overtuigen die eigenlijk minderheidsaandeelhouder gewoon wil kunnen ontslaan en door zijn accountant voorgelicht is over dat zo en zo geen sociale verzekering verplicht is.

Ik zou het daarbij laten, maar wel laten vastleggen dat de eventuele kosten van naheffing sociale premies + boete als achteraf tóch sociale verzekeringsplicht wordt vastgesteld, zullen worden gedragen door de accountant en de meerderheidsaandeelhouder   

Vragen over risicobeheer of verzekeringen? Neem gerust contact met me op
OndernemerNijmegen
Super Senior

« OndernemerNijmegen Antwoord #35 Gepost op: 17 februari 2017, 09:46 »

Quote : Norbert Bakker op 17 februari 2017, 09:24
Quote : OndernemerNijmegen op 17 februari 2017, 09:15

Ik zou het daarbij laten, maar wel laten vastleggen dat de eventuele kosten van naheffing sociale premies + boete als achteraf tóch sociale verzekeringsplicht wordt vastgesteld, zullen worden gedragen door de accountant en de meerderheidsaandeelhouder   

interessant, maar verlang toch een versterkte meerderheid aangezien ik niet zomaar ontslagen wil kunnen worden door meerderheids aandeelhouder en verder ook geen zin in gedoe heb daarover.
Heb nu wat punten op rijtje gezet onder welke condities ik samenwerking aan wil gaan. andere optie is wachten tot ik zelf meer geld bij elkaar gebracht heb en dan helemaal gelijkwaardig instappen of dat ik eerst software laat bouwen en bedrijf opricht en daarna hij kan instappen (als minderheidsaandeelhouder)
OndernemerNijmegen
Super Senior

« OndernemerNijmegen Antwoord #36 Gepost op: 19 februari 2017, 15:32 »

probleem heeft zich vandaag zelf opgelost.
Voorstel wat ik gedaan had betreffende samenwerking was voor hem onacceptabel (45% aandeel, versterkte meerderheid, iets met verpanding software aan hem ter zekerheid).
Was 40% en geen 45, versterkte meerderheid was onzin want waarom zou hij me ooit willen ontslaan en het was ook niet nodig vanwege die sociale verzekering, daarvoor was immers die holding structuur enz. enz.
Mijn voorstel om dan te wachten tot ik voldoende geld had om gelijkwaardig in te brengen en gelijkwaardig te starten betekende dat ik wat te verbergen had en dan wilde hij het definitief afblazen.
dus zo be it, wilde graag starten maar niet ten koste van alles.
dan wachten (werken aan) dan ik zelf voldoende geld heb en/of een meer geschikte partner gevonden heb. jammer van de klant/samenwerkings opties die er nu met een paar partijen lagen, hopelijk kan ik die later alsnog/opnieuw tot samenwerking krijgen.

bedankt voor alle adviezen in elkgeval.
Pagina's: 1 2 [3]  

Copyright Higherlevel.nl 2002-2017.